Αγελαδινό γάλα: μπορεί να βλάψει σοβαρά το παιδί!
Το αγελαδινό γάλα ήταν καθημερινά στο πρωινό μας, οι γονείς μου φρόντιζαν να μην μας λείψει ποτέ. Για τις αρνητικές συνέπειες στη διατροφή του ανθρώπου διάβασα για πρώτη φορά πριν από περίπου 15 χρόνια στο βιβλίο χορτοφαγικών συνταγών "Το Πράσινο κουτάλι". Είχα κλονιστεί συθέμελα. Κάποιοι γκρέμζαν μια ευρέως διαδεδομένη πεποίθηση. Αν όσα διάβαζα ήταν αλήθεια, πώς τόσος κόσμος είχε παραπλανηθεί;
Αντιγράφω από το παραπάνω βιβλίο:
Δεν είναι απορίας άξιο γιατί δεν υπα΄ρχει μια ευρύτερη ενημέρωση του κόσμου πάνω στο ζήτημα. Η γαλακτοβιομηχανία προστατεύει τα δικά της συμφέροντα. Και στο χορό συμμετέχουν πολλοί. Από ΜΜΕ τα οποία διαφημίζουν το αγελαδινό γάλα, μέχρι επενδύσεις εκατομμυρίων με συνέπειες στην εθνική οικονομία. Βλέπεις και εδώ "είναι πολλά τα λεφτά, Άρη".
Έχει περίπου 18 μήνες που έχουμε πάψει να πίνουμε αγελαδινό γάλα. Πρόσφατα το αντικαταστήσαμε με γάλα αμυγδάλου και γάλα από κάστανο ή φουντούκι. Και δεν σκοπεύουμε να δώσουμε αγελαδινό γάλα στο παιδί μας. Εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν. Αρκεί να θέλεις να ενημερωθείς και να πειστείς ότι υπάρχει λόγος αλλαγής νοοτροπίας και πρακτικής στην καθημερινή σου ζωή.
Links:
Cow's Milk, Why it may be bad for you and what you can drink instead
Milk hazardous? από το A mother’s world
Milk Allergy Print-out, By Linda Mahan and Jeni Cruts
Αντιγράφω από το παραπάνω βιβλίο:
"Το γάλα κάθε είδους ζώου έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που το κάνουν κατάλληλο για την ανάπτυξη των δικών του μικρών. Η υψηλότερη περιεκτικότητα του αγελαδινού γάλακτος σε πρωτεΐνες και άλατα το κάνει καταλληλότερο για τους ρυθμούς ανάπτυξης και για τις ανάγκες του μοσχαριού, παρά για αυτές των παιδιών. Έτσι εξηγείται γιατί τα παιδιά που καταναλώνουν πολύ γάλα και γαλακτομικά είναι πιο "στρογγυλά", "μεγαλώνουν περισσότερο και γρηγορότερα". Δεν σας φέρνει λιγάκι αυτό στο νου την ανάπτυξη των μοσχαριών;"Και πιο κάτω:
"Παρά τη φαινομενική ομοιότητα της σύστασης του μητρικού και αγελαδινού γάλακτος αυτά τα δυο διαφέρουν ουσιωδώς, ακόμη και ως προς το είδος των λιπών που περιέχουν. Στο μητρικό γάλα επικρατούν ξεκάθαρα τα ακόρεστα λιπαρά οξέα (ενώ στο αγελαδινό γάλα επικρατούν τα κορεσμένα λιπαρά οξέα) κάνοντας το μητρικό γάλα πιο εύπεπτο και πλεονεκτικότερο όσον αφορά την πρόληψη της αρτηριοσκλήρηνσης και της υπερχοληστεριναιμίας.Πριν τη διάθεσή του στο εμπόριο το αγελαδινό γάλα θα πρέπει να υποστεί μαι σειρά από κύριες κατεργασίες: ομογενοποίηση, αποβουτύρωση, παστερίωση και αποστείρωση με συνέπειες την σημαντική αλλοίωση στη σύστασή του. Οι πρωτεΐνες του πήζουν, αλλοιώνονται και ηα φομοίωσή τους γίνεται δύσκολη, η λακτόζη καραμελοποιείται εν μέρει, ένζυμα και αντισώματα εξαφανίζονται.
Η περιεκτικότητα του μητρικού γάλακτος σε μεταλλικά άλατα είναι πάρα πολύ μικρή ώστε να διαφυλάσσεται η ευαίσθητη και μη ανεπτυγμένη ακόμη λειτουργία των νεφρών του νεογέννητου. (...) Το μητρικό γάλα το οποίο θηλάζεται απευθείας από τη θηλή, δεν προσβάλλεται από το φως και το οξυγόνο ούτε και υφίσταται θερμικές κατεργασίες.(...)"
"Εξαιτίας αυτών των έντονων αλλοιώσεων η χρήση του πρέπει να ααποφεύγεται οπωσδήποτε, κυρίως στη διατροφή των παιδιών (...) Το γάλα είναι σίγουρα μια πολύτιμη τροφή, όμως πολύ συχνά η κατανάλωσή του συνοδεύεται από δυσφορίες και πεπτικές ενοχλήσεις. Αυτό συμβαίνει στα μωρά εξαιτίας της αλλεργικής αντίδρασης που εκδηώνουν στις πρωτεΐνες του γάλακτος. Πιθανά σε αυτήν την περίπτωση το γάλα να έχει εισαχθεί πολύ νωρίς στη διατροφή τους.
Όμως και οι ενήλικες συχνά υποφέρουν από κοιλιακές ενοχλήσεις, πρήξιμο ή διάρροιες μετά από κατανάλωση γάλακτος. Σε αυτήν την περίπτωση υπεύθυνη είναι η έλλειψη ή η ανεπάρκεια της λακτάσης, ενζύμου που είναι απαραίτητο για την π'εψη της λακτόζης. Η λακτόζη που δεν χωνεύεται, εύκολα παθαίενι ζυμώσεις και προκαλεί τις ενοχλήσεις που προαναφέραμε.
Συνιστάται αντί για γάλα να καταναλώνεται ξυνόγαλα ή γιαούρτι, που πολύ δύσκολα μπορούν να προκαλέσουν φαινόμενα δυσανεξίας".
Δεν είναι απορίας άξιο γιατί δεν υπα΄ρχει μια ευρύτερη ενημέρωση του κόσμου πάνω στο ζήτημα. Η γαλακτοβιομηχανία προστατεύει τα δικά της συμφέροντα. Και στο χορό συμμετέχουν πολλοί. Από ΜΜΕ τα οποία διαφημίζουν το αγελαδινό γάλα, μέχρι επενδύσεις εκατομμυρίων με συνέπειες στην εθνική οικονομία. Βλέπεις και εδώ "είναι πολλά τα λεφτά, Άρη".
Έχει περίπου 18 μήνες που έχουμε πάψει να πίνουμε αγελαδινό γάλα. Πρόσφατα το αντικαταστήσαμε με γάλα αμυγδάλου και γάλα από κάστανο ή φουντούκι. Και δεν σκοπεύουμε να δώσουμε αγελαδινό γάλα στο παιδί μας. Εναλλακτικές λύσεις υπάρχουν. Αρκεί να θέλεις να ενημερωθείς και να πειστείς ότι υπάρχει λόγος αλλαγής νοοτροπίας και πρακτικής στην καθημερινή σου ζωή.
Links:
Cow's Milk, Why it may be bad for you and what you can drink instead
Milk hazardous? από το A mother’s world
Milk Allergy Print-out, By Linda Mahan and Jeni Cruts
Ετικέτες διατροφή
14 Comments:
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 13, 2006 1:13:00 μ.μ.,
Ανώνυμος said…
Τα αποσπάσματα που αναφέρεις όμως, είτε συγκρίνουν το αγελαδινό με το μητρικό (ουδείς διαφωνεί για το ποιο είναι καλύτερο), είτε αναφέρονται σε 'ανώμαλες΄ καταστάσεις. Δεν συγκρίνουν το αγελαδινό με το γάλα αμυγδάλου. Εσύ πώς κατέληξες σε αυτό και πού το βρίσκεις;
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 13, 2006 1:29:00 μ.μ.,
Lili said…
Θοδωρη περα απο το μοthers world, εχω ενα πολυ μεγαλο αρθρο προσφατα στο womansown, πιο πληρες.
κανε εναν κοπο να το βρεις και να το βαλεις
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 13, 2006 1:32:00 μ.μ.,
Lili said…
Θοδωρη τωρα το ειδα.
ναι στο να τρωει φουντουκια, αμυγδαλα, σισαμι (κυριως) αψητο για το ασβεστιο. ναι.
μην κοψεις ομως τελειως το γαλα οταν σταματησει τον θηλασμο.
παρε με να σου εξηγησω.
αυτα τα αμυγδαλογαλατα,ρυζογαλτα σογιο γαλατα ειναι κακα για την υγεια, ακομα κιαν ειναι βιολογικα, ακομα κιαν θεωρητικα βοηθανε.
Μπουρδες.
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 13, 2006 2:34:00 μ.μ.,
θοδωρής said…
@harry: Όντως η σύγκριση αφορά το μητρικό με το αγελαδινό. Το παρόν blog όμως αναφέρεται σε θέματα σχετικά με τα μωρά. Κανένα μικρό θηλαστικό δεν πίνει άλλο γάλα πέραν της μητέρας του.
@lili: Με εκπλήσσεις. Θα σε πάρω να τα πούμε.
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 13, 2006 3:45:00 μ.μ.,
Lili said…
Μην παρεξηγηθω, συμφωνω οτι το γαλα δεν ειναι αυτο που πιστευουν ολοι.
Συμφωνω οτι δεν ειναι φυσιολογικο, και οτι κανει κακο στον οργανισμο (ειδικα αν δεν ειναι βιολογικο και βρασμενο/παστεριωμενο
αχ βρε θοδωρη βρες το ποστ που λεει για το γαλα, δεν θα προλαβω)
ομως υπηρξαν πολλα προβληματα υγειας σε μικρα στα οποια δινανε αυτα τα "γαλατα"(υποκαταστατα).
εμπειρικα εγω οποτε τα πινω "αρρωσταινω".
ποναει το κεφαλι μου, φουσκωματα, κλπ
Απλα μην θεωρεις τα "γαλατα" υποκαταστατο του γαλακτος.
βαλε μπολικο αψητο σισαμι στην διατροφη σας
(μια κουταλια φερνει υπνο και ασβεστιο αντιστοιχο 10 μπουκαλιων γαλακτος νομιζω)
φουντουκια,αμυγδαλα κλπ
και παρε με να σου πω πως μπορεις να φτιαξεις "τυρακι" και αλλα που προ-χωνευουν το γαλα και ειναι ευπεπτο για το παιδι.
(παντα βιολογικο, εννοειται)
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 13, 2006 10:37:00 μ.μ.,
ΙΣ said…
Ας μην δαιμονοποιούμε το αγελαδινό (αλλά και το πρόβειο και το κατσικίσιο) γάλα! Αυτό και τα προϊόντα του έχουν αναθρέψει γενιές και γενιές ανθρώπων. Οι ελάχιστες περιπτώσεις δυσανεξίας δεν μπορούν να στερήσουν από το αγελαδινό γάλα την τεράστια σημασία του στη διατροφή του ανθρώπινου είδους. Άλλωστε και το ίδιο το απόσπασμα που παραθέτεις λέει: «Το γάλα είναι σίγουρα μια πολύτιμη τροφή...». Και ακόμα: «Συνιστάται αντί για γάλα να καταναλώνεται ξινόγαλα ή γιαούρτι, που πολύ δύσκολα μπορούν να προκαλέσουν φαινόμενα δυσανεξίας.». Δεν μιλάω για τα μωρά, που πρέπει να θηλάζουν, αλλά για τα παιδιά μετά τον απογαλακτισμό θεωρώ πως με το να αποκλείουμε το αγελαδινό γάλα τούς στερούμε μια πηγή ζωικών πρωτεϊνών, ενέργειας και πολύτιμων θρεπτικών συστατικών. Σχετικά με την επεξεργασία του, η μαζική τυποποιημένη παραγωγή ενός ζωικού προϊόντος αναγκαστικά επιφέρει κάποια υποβάθμισή του, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι είναι επικίνδυνο για την υγεία μας.
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 20, 2006 12:31:00 π.μ.,
θοδωρής said…
Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 20, 2006 12:33:00 π.μ.,
θοδωρής said…
Έχω ξαναγράψει ότι δεν είμαι ούτε ειδικός σε θέματα διατροφής, ούτε σύμβουλος θηλασμού - πώς θα μπορούσα άραγε;
Ωστόσο κάποια θέματα μπαίνουν για περαιτέρω προβληματισμό και να ανταλλάξουμε απόψεις. Αυτό το ρόλο παίζουν τα links και το ότι τα comments είναι ανοικτά.
Ακόμη κι αν δεχτούμε ότι το αγελαδινό γάλα έχει θρέψει πολλές γενιές, αυτό δεν το "αθωώνει". Αν σκεφτούμε πόσες γενιές καπνίζανε, πόσες οδηγούσαν χωρίς ζώνη ασφαλείας κλπ, τότε μάλλον θα οδηγηθούμε σε συμπεράσματα τα οποία στις μέρες μας επιβάλλουν τη διακοπή του καπνίσματος και την υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας.
Ίσως το επιχείρημα "άλλες εποχές τότε", να έχει κάποιο νόημα σε κάθε περίπτωση. Άλλη σύσταση καπνού, λιγότερα αυτοκίνητα, άλλη επεξεργασία γάλακτος και άλλες διατροφικές συνήθειες.
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 20, 2006 8:46:00 π.μ.,
ΙΣ said…
Υπάρχει μία ουσιαστική διαφορά: γάλα από άλλα ζωικά είδη πίνουμε εδώ και λίγες χιλιάδες χρόνια. Το κάπνισμα και η οδήγηση ήρθαν στη ζωή μας πριν από λίγες δεκαετίες...
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 20, 2006 12:06:00 μ.μ.,
θοδωρής said…
Διέγραψα κατά λάθος ένα comment του ισ, οπότε το ανεβάζω ο ίδιος.
"Υπάρχει μία ουσιαστική διαφορά: γάλα από άλλα ζωικά είδη πίνουμε εδώ και λίγες χιλιάδες χρόνια. Το κάπνισμα και η οδήγηση ήρθαν στη ζωή μας πριν από λίγες δεκαετίες..."
At Τετάρτη, Σεπτεμβρίου 20, 2006 12:10:00 μ.μ.,
θοδωρής said…
@karmenqueasy:
Η εισαγωγή των στερεών τροφών έπρεπε να έχει γίνει από τα μισά και κάτι του έτους ζωής του βρέφους. Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι η μητέρα ήταν τόσο αδαής. Αλλά και η/ο παιδίατρός της δεν της έλεγε τίποτα; Άφηνε μια μάνα να δίνει για ένα ολόκληρο χρόνο μόνο μητρικό γάλα στο παιδί;
Δεν βλέπω δηλαδή να ενοχοποιείται το αμυγδαλόγαλα, αλλά η παντελής έλλειψη τροφής του μωρού από ένα σημείο και μετά.
Αυτό δεν σημαίνει ότι υπερασπίζομαι το αμυγδαλόγαλα. Ούτε ότι έχω διασταυρώσει την όποια βλάβη μπορεί να προκαλέσει.
At Τρίτη, Ιανουαρίου 22, 2008 3:47:00 μ.μ.,
SofiaSidi Arts and Creations said…
Επαναφέρω την συζήτηση μετά από πολύ καιρό γιατί τώρα έπεσε στην αντίληψή μου.
Παραθέτω το κείμενο: "Άφηνε μια μάνα να δίνει για ένα ολόκληρο χρόνο μόνο μητρικό γάλα στο παιδί;"
για να πω σχετικά ότι υπάρχουν περιπτώσεις όπου το παιδί συνεχίζει αποκλειστικό θηλασμό πέραν των 6 μηνών, όταν υπάρχουν λόγοι π.χ. αλλεργίας σε στερεές τροφές.
Επίσης οι στερεές τροφές, μέχρι την ολοκλήρωση του πρώτου έτους είναι συμπληρωματικές και δεν αντικαθιστούν ολόκληρο γευμα θηλασμού.
Στην δική μας περίπτωση ο γιος μου μέχρι και να χρονίσει είχε αποκλειστική τροφή το γάλα. Από στερεές τροφές απλά δοκίμαζε. Ωστόσο η ανάπτυξή του είναι φυσιολογική.
Όσον αφαρά στο μωρό που αναφέρεται, το γάλα αμυγδάλου είναι μια πολύ θρεπτική τροφή, ωστόσο δεν είναι πλήρης. Θα πρέπει παράλληλα να υπάρχουν κι άλλα τρόφιμα στην διατροφή του μωρού.
At Τρίτη, Ιανουαρίου 22, 2008 3:51:00 μ.μ.,
SofiaSidi Arts and Creations said…
Όσον αφορά στο αγελαδινό γάλα, κι εγώ έχω διαβάσει διάφορα, και στο "πράσινο κουτάλι" και σε άλλες πηγές, πως το γάλα έτσι όπως φτάνει στο ποτήρι μας δεν έχει να προσφέρει τίποτα γιατί όλα τα πολύτιμα συστατικά του έχουν χαθεί κατά την επεξεργασία (όπως συμβαίνει και με πολλά άλλα προϊόντα).
Επιπλέον, τα συστατικά του, λόγω του ότι είναι ζωικό προϊόν, επιβαρύνουν την υγεία. Τις πρωτείνες, το ασβέστειο και τα άλλα συστατικά που υπάρχουν στο γάλα μπορούμε να τα βρούμε και σε πολλά φυτικα προϊόντα.
At Σάββατο, Μαρτίου 01, 2008 11:13:00 μ.μ.,
Evi P. said…
Γεια σας. Θέλησα να σχολιάσω το post γιατί θεώρησα ότι παρά τις καλές προθέσεις του συγγραφέα, μπορεί να γεννήσει φοβίες σε όποιον το διαβάσει. Αρχικά η δυσανεξία στη λακτόζη (που είναι το σάκχαρο/ υδατάνθρακας του γάλακτος) είναι κάτι που μπορεί να αναπτυχθεί στους ενήλικες. Για ενήλικες λοιπόν που έχουν δυσανεξία στη λακτόζη, ενδείκνυται είτε το γιαούρτι (όπου η λακτόζη έχει διασπαστεί από τους μικροοργανισμούς που μετατρέπουν το γάλα σε γιαούρτι) ή γάλα το οποίο έχει κατεργασθεί με λακτάση. Τα λιπαρά του γάλακτος δεν είναι απαραίτητα στους ενήλικες, για αυτό και είναι προτιμότερο το γάλα με χαμηλά ή καθόλου λιπαρά. Μην ξεχνάμε όμως ότι τα παιδιά για την ανάπτυξή τους έχουν υψηλές μεταβολικές ανάγκες.
Η παστεριοποίηση του γάλακτος διασφαλίζει την καταστροφή πιθανών βλαβερών μικροοργανισμών. Οι υψηλές θερμοκρασίες που απαιτούνται για την παστερίωση μπορεί να προκαλέσουν αποδιάταξη των πρωτεϊνών του γάλακτος, δηλαδή διατάραξη της δομής τους αλλά όχι της χημικής τους σύστασης. Ας γνωρίζουμε όμως ότι προκειμένου να απορρόφησουμε τις πρωτεΐνες, αρχικά τις διασπούμε με ένζυμα που παρέχονται από το στομάχι μας και το πάγκρεας. Αυτή η πεπτική κατεργασία διασπά τις πρωτεΐνες που είναι μακρυές αλυσίδες από αμινοξέα (η ανθρώπινη κασεΐνη, η κύρια πρωτεΐνη του γάλακτος, είναι 177 αμινοξέα διατεταγμένα στη σειρά) σε αμινοξέα ή κοντές αλυσίδες λίγων αμινοξέων. Άρα δεν απορροφούμε ολόκληρες πρωτεΐνες αλλά τα δομικά τους συστατικά, τα αμινοξέα. Συνεπώς είναι δύσκολο να διανοηθεί κανείς πως η παστερίωση μπορεί να επηρρεάσει τη θρεπτική αξία του γάλακτος.
Φυσικά το μητρικό ανθρώπινο γάλα είναι αναντικατάστατο, καθώς παρέχει στο παιδί ανθρώπινα αντισώματα που το προστατεύουνε μέχρι να αρχίσει να αναπτύσσεται το ανοσοποιητικό σύστημα του παιδιού.
Συμπερασματικά (και απολογούμαι για τον εκτενή μονόλογο) το γάλα είναι μία πολύ θρεπτική τροφή και αυτό δεν είναι απλά μία προπαγάνδα των γαλακτοβιομηχανιών. Προσωπικά θα έδινα άφοβα στο παιδί μου γάλα και δε θα το αντικαθιστούσα με φυτικά υποκατάστατα του γάλακτος. Θεωρώ ότι το γάλα είναι μία ισορροπημένη τροφή που η σύσταση του έχει δοκιμαστεί από εκατομμύρια χρόνια εξέλιξης των θηλαστικών προκειμένου να υποστηρίζει τη βρεφική ανάπτυξη.
Δημοσίευση σχολίου
<< Home